Sabtu, 21 September 2013

REKREASI MATEMATIK

Pengenalan 



Matematik adalah satu bidang ilmu yang sangat luas penggunaannya dalam kehidupan. Matematik dilihat sebagai satu bidang yang mempunyai hubung jalin dengan bidang yang lain dan sentiasa diaplikasi dalam kehidupan. Kurikulum Pendidikan Matematik mendefinisikan Matematik sebagai suatu cara berfikir, kajian tentang pola, kajian perhubungan, suatu seni, suatu bahasa dan sebagai alat dalam kehidupan seharian. Menurt Carl Friedrich Gauss, (1856) Matematik ialah permaisuri bagi sains. Ini bermakna Matematik memainkan peranan penting dalam dunia sains. Namun demikian Matematik merupakan salah satu matapelajaran yang sering dilihat sebagai subjek yang membosankan serta menyusahkan.

                Matematik juga dikenali sebagai satu matapelajaran yang tidak menarik, kering, sukar dan membosankan jika dibandingkan dengan mata pelajaran lain seperti bahasa, sastera, latihan fizikal (Aplin dan Saunders,1996; Lee dan Cockman, 1995). Oleh yang demikian penyelidik-penyelidik yang telah membuat kajian dalam matapelajaran telah mengutarakan satu perkara penting iaitu penerapan rekreasi Matematik dalam pengajaran dan pembelajaran. Pengajaran dan pembelajaran dalam Matematik berbeza dengan matapelajaran yang lain. Di samping kemahiran mengira yang melibatkan daya pemikiran dan kreativiti yang tinggi, ianya juga memerlukan kefahaman konsep dengan tepat dan menyeluruh.
            Rekreasi Matematik boleh didefinisikan sebagai satu cara atau kaedah yang diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran supaya matapelajaran Matematik menjadi seronok untuk dipelajari. Aplikasi rekreasi Matematik dalam pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan minat murid terhadap pembelajaran Matematik. Selain itu, murid juga dapat merasai keindahan Matematik, sedar tentang kepentingan Matematik dan seterusnya membantu mereka menguasai matapelajaran ini dengan lebih baik, (National Council of Teachers of Mathematics, 1989; Kementerian Pendidikan Malaysia, 1998).
Rekreasi Matematik akan membantu murid untuk memahami kepentingan konsep matematik dengan lebih terperinci. Rekreasi Matematik ini sangat sesuai diaplikasikan dalam kelas pemulihan. Kaedah ini membantu murid yang menghadapi kesukaran dalam menguasai kemahiran Matematik atau memahami konsep Matematik. Murid dapat memahami sesuatu konsep dengan mudah dan senang.

Pengaplikasian rekreasi Matematik dalam pengajaran dapat mewujudkan suasana yang ceria dalam bilik darjah. Bagi mewujudkan suasana ceria dalam pembelajaran Matematik, guru harus merancang aktiviti pembelajaran yang menarik seperti teka-teki, puisi, lagu dan permainan yang berunsurkan Matematik. Aktiviti pembelajaran yang menarik dapat meningkatkan minat murid terhadap matapelajaran Matematik. Cara ini juga dapat meningkatkan keberkesanan sesuatu aktiviti pembelajaran. Objektif pembelajaran yang optimum dapat dicapai melalui rekreasi Matematik.

Sebagai seorang pendididk yang berdedikasi, perlu bertanggungjawab untuk memiliki dan mengekalkan ketrampilan dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran dengan mengambil kira keperluan dan tahap pembelajaran murid. Guru perlu mengambil tahu tentang peringkat atau kebolehan murid dalam pembelajaran dan perlu merancang aktiviti mengikut tahap pembelajaran murid. Aktiviti pembelajaran yang dirancang tidak harus terlalu sukar atau terlalu senang. Ini disebabkan kerana murid akan menjadi cepat bosan jika aktiviti tidak sesuai dengan kebolehan mereka. 

Saya telah menghasilkan satu blog yang bertajuk ‘Rekreasi Matematik’. Saya telah menyertakan permainan-permainan yang boleh diaplikasikan untuk murid semasa menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran. Saya juga telah menyertakan prosedur menjalankan permainan tersebut dalam bilik darjah. Antara permainan yang boleh diaplikasikan dalam bilik darjah ialah Permainan Tangram, Tujuh Bulatan Berjiran, Ghaib Hari Jadi dan ‘Tiga’ Tipu Muslihat Matematik, lagu dan teka-teki.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan