Teka-teki Dalam Matematik



Unsur teka-teki juga boleh ditepakan dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik. Teka-teki mendorong murid untuk berfikir. Antara contoh teka-teki yang boleh digunakan semasa pengajaran dan pembelajaran ialah:




      Guru boleh menggunakan teka-teki tersebut kepada murid. Ini akan mencungkil kemahiran berfikir murid serta dapat menguji pengetahuan Matematik. Dari puisi tersebut, guru juga dapat mencungkil kreativiti. Dalam situasi ini, guru harus menerima apa-apa jawapan yang diberikan oleh murid, asalkan jawapan yang diberikan ialah logic utnuk diterima.
    Murid akan menggunakan operasi tambah unuk mendapatkan jumlah bagi menyelesaikan teka-teki ini. Dengan ini murid akan dpaat belajar konsep operasi tambah yang betul. Selain itu, teka-teki ini dapat menarik minat murid untuk ikut serta dalam membina beberapa rangkap ayat puisi dalam bentuk teka-teki. Ini dapat memupuk kecerdasan pelbagai murid.


Antara contoh lain teka-teka yang boleh digunakan semasa pengajaran dan pembelajaran Matematik ialah:


Soalan teka-teki:


Sembilan bola pool berada di hadapan anda. Semua bola itu mempunyai berat yang sama kecuali sebiji yang mempunyai berat sedikit lebih dari yang lain.
Berapa kali paling minimum anda perlu timbang guna dacing untuk mendapati mana satu bola pool yang lebih berat itu?

Penyelesaian 

Jawapan bagi soalan teka-teka ialah: dua kali
Cara penyeesaian ialah seperti berikut:

Bahagikan 9 bola kepada tiga kumpulan dengan 3 biji setiap kumpulan. Ambil dua kumpulan tersebut dan timbang di dacing. Dua kemungkinan akan berlaku apabila ditimbang iaitu sama ada dacing tersebut menunjukkan beza atau kedua-duanya sama berat.


1)    Jika sama berat,

Maka bola berat terdapat di kumpulan yang tidak diambil. Ambil dua biji bola dari kumpulan tiga biji itu dan timbang dan timbang di dacing dengan sebiji bola. Jika berbeza berat, maka bola yang lebih berat adalah bolanya. Jika sama berat, maka bola ketiga yang ditinggalkan itulah bolanya.

2)    Jika berat berbeza

Maka kumpulan yang lebih berat mempunyai bola yang leih berat. Ambil dua biji bola dari kumpulan tiga biji itu dan timbang semula di dacing dengan sebiji sebelah. Jika berbeza berat, maka bola yang lebih berat itu adalah bolanya. Jika sama berat, maka bola ketiga yang ditinggalkan itulah bolanya.


        Guru boleh menggunakan teka-teki ini dalam pembelajaran. Ini akan mendorong murid berfikir secara kritis. Murid akan mula berfikir secara analitikal dan boleh membuat keputusan secara rasional. Oleh yang demikian teka-teki dalam Matematik amat membantu dalam pembelajaran Matematik.

(Rujukan: http://www.scribd.com/doc/12650905/Rekreasi-Matematik)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan