Permainan Tujuh Bulatan Berjiran
merupakan satu permainan yang dapat mencungkil minat murid dalam matapelajaran
Matematik.
Gambar Rajah Permainan Tujuh
Bulatan Berjiran
|
Cara
bermain
Kita
perlu mengisi nombor 1 sehingga 7 ke dalam bulatan. Hanya satu nombor perlu
diisikan dalam setiap bulatan. Murid perlu mengisikan nombor 1 sehingga nombor
7 dalam bulatan supaya jumlah lurus ialah 12 dengan syarat nombor-nombor yang
berjiran tidak boleh berada di dalam bulatan luar yang berjiran.
Kelebihan
Permainan Tujuh Bulatan Berjiran
Permainan
ini sesuai untuk murid-murid. Antara kelebihan permainan ini kepada murid-murid
ialah:
- Dapat meningkatkan kemahiran psikomotor murid. (melukis rajah permainan)
- Dapat meningkatkan kemahiran operasi asas Matematik iaitu menambah dan menolak. Kemahiran operasi asas dapat ditingkatkan secara tidak langsung semasa mengisi nombor dalam bulatan. Murid akan membuat operasi menambah dan menolak semasa mengisi nombor dalam bulatan.
- Meningkatkan unsur-unsur penggunaan kemahiran penyelesaian masalah
- Dapat memperkukuhkan konsep kejiranan dan jumlah lurus nombor
- Mengelakkan kebosanan dan kejemuan belajar Matematik
- Dapat meningkatkan minat murid dalam pembelajaran Matematik
- Murid juga dapat merasai keindahan Matematik
Murid dikehendaki
melukis rajah untuk bermain permainan ini. Dengan ini secara tidak langsung
dapat meningkatkan psikomotor halus murid. Selain itu, kemahiran operasi asas
murid dapat dikukuhkan. Murid akan membuat operasi asas iaitu operasi tambah
dan tolak semasa mengisi nombor dalam bulatan untuk mendapatkan jumlah lurus
12. Dengan ini kemahiran operasi asas iaitu operasi tambah dan tolak dapat
dikukuhkan melalui permainan ini. Seterusnya dapat meningkatkan unsur-unsr
penggunaan kemahiran penyelesaian masalah matematik dalam kalangan murid. Murid
juga akan lebih memahami tentang konsep kejiranan nombor dan jumlah lurus
nombor. Murid akan belajar menghitungkan nombor untuk mendapatkan jumlah lurus
nombor dalam bulatan. Melalui permainan ini, murid juga akan rasa lebih seronok
untuk mempelajari Matematik. Minat murid dalam matapelajaran Matematik akan
meningkat.
Contoh Penyelesaian Permainan Tujuh Bulatan Berjiran
Langkah
pertama penyelasaian bagi permainan ini ialah mengaturkan nombor 1 sehingga 7.
Aturkan nombor seperti berikut:
Seterusnya,
nombor tengah iaitu nombor 4 perlu ditempatkan dalam bulatan tengah. Pasangan
nombor iaitu nombor nombor 1 dan 7, 2 dan 6, 3 dan 5 perlu ditempatkan dalam
satu barisan lurus. Bagi mengelakkan nombor yang berjiran daripada berada di
dalam bulatan-bulatan yang berjiran, kita hanya perlu membuat pengubahsuaian.
Contoh penyelesaian
|
(Rujukan: http://www.imsipda.net/ppg Ims/file.php/1MODUL PPG SEMESTER 1/ MTE3101 Mengenal Nombor.pdf)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan